Feb 21, 2009

MACAM-MACAM DIVYA,,,

cigu ajang menulis...
Ada banyak sebab mengapa saya akan mengingati Divya Mala a/p Shanmugan seumur hidup saya. Antaranya kerana tahun ini hanya dia yang layak diucapkan Deepavali Nal Vattekel (yelah, takkan nak ucapkan kat Fadhilah Samson lak, walaupun mata dia macam bintang Bollywood…) Cikgu Anne, Kristian. Tak sambut Deepavali. Agnes, saya kurang pasti pula sebab dia Cindia. Itulah uniknya Tawau. Sepi dengan kaum India…hehehee…
Divya budak calang-calang pelajar. Anak dara saya sorang ni pun bukan calang-calang bapanya. Mr. Shanmugan seorang yang berkelayakan sebagai doktor haiwan, tapi pernah memberi motivasi belajar tour Malaysia tetapi kini bekerja sebagai pegawai human resourses di Teck Guan Sdn Bhd. Tak ke unik…Seunik itulah juga Divya. Dia menang anugerah NILAI peringkat gabungan Tawau last year.
Ya, Divya memang ulat buku. Tapi, dia tak skima. Dia aktif dengan kebudayaan. Saya membariskan dia sebagai penari utama sewaktu pertandingan tarian tahun lalu. Posture dan lenggoknya boleh tahan. Malah, saya berani mengakui yang Divya antara penari saya yang cukup berbakat. Malah berdisiplin. Ada saja masa terluang waktu latihan, buku di tangan pasti dibukanya.
Ibunya juga tidak pernah melarang dia aktif. Sewaktu saya membuat kem budaya awal tahun lalu, ibunya menulis surat meminta saya tengok2kan Divya sebab dia tidak pernah berkhemah sebelum ini. Jarang-jarang pelajar dari kelas A mahu join kebudayaan.
Malah, Divya turut serta waktu kem kepimpinan. Siap diragging oleh fasi. Dia tidak pernah merungut.Dia juga satu-satunya pelajar saya yang sering menghampiri saya dan membawa kerja tambahan yang dibuatnya sendiri di rumah. Kebiasaannya, karangan. Yang best, dia mahu saya menyemak latihannya itu di depannya sambil berbincang dengannya. Tak ke berpeluh saya dibuatnya. Bayangkan kalau semua pelajar saya begitu… comfirm cepat saya kurus…heheheee…
Divya antara pelajar yang mampu melahirkan karangan yang terbaik bagi saya. Bahasanya, saya sendiri menggagau buka kamus. Memang meremang bulu ari-ari… eh silap, bulu roma tiap kali membaca karangannya. Siapa sangka, pelajar yang cemerlang bermain bahasa ini, rupanya baru saja beberapa tahun fasih berbahasa Melayu. Katanya, dia pernah ebberapa tahun belajar di India sewaktu sekolah rendah. Apabila belajar di Malaysia semula, dia hanya fasih berbahasa Tamil dan Inggeris. Hanya akhbar menjadi rujukan untuk menguasai bahasa Melayu. Dia tak pernah tuisyen di mana-mana. Buku rujukan BM pun tak ada.Wajarlah saya memilih dia untuk menjadi pengacara dalam salah sebuah program sekolah sewaktu awal tahun. Walaupun mungkin intonasinya kurang menarik, namun saya sekurang-kurangnya mencuba menanam keyakinan diri buatnya.
Divya cukup unik. Bayangkan, dalam ramai-ramai pelajar saya, hanya dia seorang yang pernah meminta buku-buku sasterawan negara untuk dibaca. Lalu, saya pinjamkan buku A. Samad Said, Shahnon Ahmad dan Muhammad Hj Abdullah. Saya tahu, dia mampu membacanya. Kerana laras bahasanya sudah tinggi.

Sebelum cuti hari tu, ada peristiwa yang sangat cute. Tentang Divya, lah… Ceritanya begini….Tapi sebelum tu, harap korang dah baca entri khas sempena Deepavali Vattekel. Cerita tentang Divya, lah. Kali ni, kisah lain lagi. Sebelum tu, tengok gambar ni dulu. Jeng-jeng-jeng….
Ada apa dengan Divya Mala A/P Shanmugan dan Mrs Rosdiana binti Abd Manap ? Let’s Encik Moh Azam Rezali ceritakan, ok…Sebelum cuti, adalah cikgu2 yang teradvanced ni, bagi markah awal pada budak2 untuk final exam. Sebenarnya, tak diarahkan pun. Yelah, memandangkan cuti betul2 lepas exam, jadi markah tu sebenarnya hanya diwajibkan untuk dihantar kepada guru kelas yang hensem untuk dimasukkan ke dalam buku kuning yang dah ketinggalan zaman tu…(hello… manusia dah sampai ke bulan, ok. Buku laporan macam tu digunakan oleh sekolah mak saya dan mungkin nenek saya kalau dia sekolah – inovatif la sikit….please la sistem pendidikan…)
Antara guru yang ‘tip-top’ kerjanya, tentulah bukan saya. Tapi, cikgu Mardeana Ahmad. Yelah, ketua bidang bahasa la pulak. Setelah dapat markah BI, ni…no…ni…no….kebakaran…kebakaran….Ada hati yang terbakar kerana tak puas hati dengan markahnya. Saya tak tahu apa-apa. Bila masuk dalam bilik guru, kelihatan Divya Mala sedang ditenangkan oleh Ketua Panitia BI. Siapa lagi, Cikgu Rosediana la. Jadi, saya sebagai guru kelas yang hensem dan menyayangi anak2nya, teruslah dengan klisenya bertanya apa yang terjadi. Cikgu Mardeana Ahmad tidak mahu melepaskan peluang keemasan ini. Trus dia bertanya kepada saya. Lebih kurang begini bunyinya… “Azam, if youlah kena buat karangan bertajuk MY FAVOURITE PERSONALITY, you’ll wrote bout what?”
Saya pun yang sememangnya lam,mim,ba,ba dalam BI ni, berjaya juga menjawab begini… “An idol?” dan menambahkan tangisan Divya… Rupanya, gadis ini salah faham soalan. Lalu, dia buat tentang ‘HER FAVOURITE PERSONALITY’ yang ada padanya. Contoh: suka membaca, rajin, etcetra… Tentulah salah. Dia dapat 15/50 saja untuk karangan itu. Lebih duka, bila Ckg Rose cakap, kalau dia yang semak, dia bagi 5/50 saja.
Tujuan saya masukkan cerita ni, bukannya untuk memalukan Divya. Tapi, untuk memalukan kita semua. Ya, kita semua termasuk diri saya. Kalau kita dapat markah rendah dalam exam, pernah kita tanya pada guru, apa silap kita dan bagaimana dan perbaiki kesilapan ? Ada kita kesal dengan kelemahan kita dan bermohazamrezali untuk tidak melakukannya lagi ? Ada kita menangis dengan kebodohan kita dan berusaha untuk menjadi lebih pandai ? Hapuskanlah airmatamu Divyaku…(cewah…fiwit…fiwit…) Kami semua akan belajar dengan apa yang kamu pelajari hari itu.
Saya sendiri, sejak sekolah, buat diploma, buat degree, pun tak pernah jumpa cikgu atau lecture, bertanya kenapa saya susah sangat nak dapat ‘A’ untuk sesetengah subjek, khususnya subjek yang skima. Kenapa saya tak pernah risau atau ulang semula buat assignment yang markahnya rendah, sedangkan kawan-kawan lain sibuk mengampu lecture untuk mendapat markah yang baik. Kenapa saya tak hingin bertanya kapada diri sendiri - bila nak dapat 4 flat ? (Woi… tapi saya tak bodoh sangat la… hyperthesis saya dapat A dan jadi rujukan budak2 UPSI sampai skrg. Praktikum saya pun dapat A- tau, sedangkan budak2 without any teaching experience macam saya, siap buat solat sunat syukur kalau dapat B+).Tapi, saya tetap saya. Tak pernah mempersoal mengapa, bagaimana dan pehal lu ???? Yang saya tau, apa yang akan dan telah berlaku, akan tetap berlaku.
Saya orang yang tak pernah merancang dan tak jarang mengikut perancangan walaupun segala perancangan telah disusun serapi-rapinya untuk saya sejak kecil (hi mom… dad… sorry bout all this things. I’m still ur boy, yah…).Jadi semua, jangan jadi macam saya…. Divya contoh yang baik. (I’m ur fan babe….)

No comments:

Post a Comment

ikut kami. kenal kami.